Saturday, March 24, 2018

Hekle Kurv!

Idag har mine planter begynt å spire!!! Yes! Vår kommer snart!  Jeg er så klar for snøen å dra sin vei og grønn liv kommer tilbake!  I forbehold for masse Kirsebær tomater, søt eter, og masse annet godt har jeg laget en kurv idag!  Den er festiv og perfekt til samling av frukt og grønt! Og lett som bare det!

Jeg bruker en tykk garn (ingen anelse hva det er, tror det er bomull, bare noe jeg hadde liggende), en 9mm og 10mm hekle nål (eller M og N).

Jeg starte med en enkelt flat sirkel!
1.omg.: Hekle 6fm i ring. (Du kan bruker magisk ring eller bare hekle 3kjm sammen)
2.omg: Øke med 2fm i hver fm. (12fm)
3.omg: 2fm i første fm, 1fm i neste fm. Gjenta til slutten. (18fm)
4.omg: 2fm i første fm, 1fm i neste 2fm. Gjenta til slutten. (24fm)
o.s.v...

Ser du (pattern)? Øke 6st på hver omgang!!! Om du starte med 7st i ringen, øker du med 7st hver omgang! Enkelt! Fortsette med dette til den er så stor som du vil! Jeg har tatt 10 omgang for 60st til slutt!



1-?.omg på sidene: Hekle 1fm i hver fm rundt. (Jeg ville ha en litt rundener bunn så jeg har gått opp en mm på hekle staven min, dvs jeg gikk fra 9mm til 10mm, men det er bare smak å behag.) Forsett med dette til du har nådd høyden du ønsker på kurven.

(For å får toppen til å blir litt mindre har jeg bytte tilbake til 9mm på siste topp rad.)

Her må du gjør litt matte! Jeg har 60fm. Da vi jeg gjerne ha hanke som er 10fm, da er det 40fm igjen som jeg deler på hver side av hank. Dvs at jeg heklet...

1.omg: 1fm i første 10fm, 10lm, hopp over 10fm og hekle 1fm i neste 20fm, 10lm, hopp over neste 10fm, hekle 1fm i siste 10fm. (Jeg liker ikke å starte eller slutte rad med hanken for det kan se litt rart men ijgen, smak og behag).
2.omg: 1fm i første 10fm, 1fm i neste 10lm, 1fm i neste 20fm, 1fm i neste 10lm, og slutte med 1fm i siste 10fm. Avsluttet kurven.

Her har jeg brukt ganske tykk garn og stor hekle nål men man kan justere litt om man vil bruker mindre nål og garn.

Da har jeg pyntet min kurv med litt ekstra men som jeg sier...smak og behag! Håper du har det gøy med å lage din egen kurv. Legge igjen en bilde av din kurv i kommentær!
XOXO Hekle Heidi <3


No comments:

Post a Comment